Mona Vătămanu & Florin Tudor

Artiștii și regizorul Mihai Lukács au explorat timp de trei zile împreună cu un grup de adolescenți relația dintre rețelele sociale, colectarea datelor și tehnologiile de supraveghere. Care sunt implicațiile acceptării Termenilor și Condițiilor oricărui serviciu digital, care sunt implicațiile în termenii suveranității individuale?

Punctul de pornire al atelierului este un extras din Originile totalitarismului scris de Hannah Arendt in 1951. Arendt descrie un sistem grafic simplu utilizat de poliția secretă a regimului țarist, Garda Okrana (activă între 1881 și 1917), care avea rolul să facă o cartografiere socială a individului prin studierea relațiilor apropiate, ale contactelor și interacțiunilor unor persoane. Densitatea informației poate deriva din reprezentarea cartografică a interacțiunilor sociale. Arendt sugerează că doar barierele tehnice au limitat scara la care această operațiune a avut loc și atingerea scopului suprem al unei poliții totalitare. Pentru epoca digitală de acum, ceea ce Arendt anticipează legat de o cartografiere socială extinsă ca instrument de control, sună ca o profeție.

Mona Vătămanu (n. 1968) & Florin Tudor (n. 1974) lucrează împreună din anul 2000. Utilizând tehnici multiple (film, fotografie, pictură, performance, intervenții in-situ), duo-ul artistic identifică și scoate în evidență trăsături comune ale spațiului fost comunist, concentrându-se pe teme relevante în contextul actual, de la fluxul capitalului și raporturile de putere în economia globală, la resemnificarea utopiilor sociale. Expoziții (selecție): Bienala Art Encounters, Timișoara (2019); Universe of Relations, Zarya Center for Contemporary Art, Vladivostok (2018); Viața – mod de întrebuințare, Bienala Art Encounters, Timișoara (2017); Prăpădenia Pământului, Salonul de proiecte, București (2016, solo); Flying Utopia, tranzit.sk/Bratislava (2015, solo); All Men Become Sisters, Muzeum Sztuki ms2, Łódź (2015); 46°19′41″N 23°12′44″E Geamăna, Andreas Huber Gallery, Viena (2014, solo); Social Factory, 10th Shanghai Biennale, Power Station of Art, Shanghai (2014).

Credit foto: infi.ro