Simetric, niciodată identic

Expoziție trecută

10.11.202204.03.2023

Simetric, niciodată identic

Două artiste care pictează, Ioana Bătrânu & Adela Giurgiu, din România, sunt protagonistele unei expoziții remarcabile care include și o a treia voce, a cineastei franceze Agnes Varda.

Expoziția Simetric, niciodată identic face parte dintr-un demers curatorial și strategic al Fundației Art Encounters de a crea conexiuni între generații diferite de artiști, ale căror opere pot fi astfel contextualizate din punct de vedere conceptual, nu doar cronologic.

Două artiste care pictează, Ioana Bătrânu & Adela Giurgiu, din România, sunt protagonistele unei expoziții remarcabile care include și o a treia voce, a cineastei franceze Agnes Varda.

Ioana Bătrânu (n. 1960) este cunoscută pentru o operă curajoasă, prolifică și însemnată, prezentă public încă de la mijlocul anilor 1980, într-o perioadă dură, care și-a lăsat amprenta asupra destinului artistei. Pictura Ioanei Bătrânu absoarbe realitatea cotidiană, marginalitatea existenței și contradicțiile spațiilor în care trăim, marcate de norme sociale impuse și autoimpuse. Tensiunea picturilor sale este potențată de expresia pensulației și de cromatica la care recurge, iar recurența temelor (Interioarele melancolice, Fecioarele, Grădinile închise, Păpușile și altele) fixează un stil personal de o impresionantă valoare și forță vitală. Tipologiile spațiale cu care lucrează artista amintesc de „speciile de spații” pe care Georges Perec le vedea ca extensii ale memoriei: „spațiul ca inventar, spațiul ca invenție”.

Adela Giurgiu (n.1990) revine aproape obsesiv la câteva teme care-i populează atelierul pictural și care, privite laolaltă, par să contureze un univers marcat de alienare, dedublare, izolare și visare, toate acestea amplificate de tensiunile spațiilor în care se plasează. Motivul umbrei poate sugera atât arhetipul jungian, cât și o metaforă a timpului, desprinsă parcă din scrierile lui Haruki Murakami despre lumi atemporale și planuri subterane, unde umbra se poate decupa, la granița dintre realitate și ficțiune. Picturile recente ale Adelei Giurgiu (ciclurile You and Your Shadow, Lost but Found, Apparition și altele) contribuie la un dialog cu temele predilecte ale Ioanei Bătrânu, hrănind aceeași atmosferă solitară și apăsătoare, în care doar imaginația poate săpa mici fante de lumină și poate, prin repetiție, să redea rolul fundamental al cunoașterii vizuale.

Titlu expoziției este inspirat de un citat regăsit în filmul scurt Les Dites Cariatides, de Agnès Varda (1928-2019), unde explorările cariatidelor din Paris sugerează o mai atentă privire asupra structurilor de sprijin, uneori invizibile, pe care se bazează existența umană. Filmul Ulise clarifică, la rândul lui, o mai veche întrebare despre relația dintre realitate și reprezentare artistică, funcționând ca o reflecție vizuală asupra scrierilor lui Roland Barthes.
Calea Moșilor 107, 2021, ulei pe pânză; Credit foto: infi.ro;

Această expoziție face parte din proiectul Art Encounters 2022–FORmART, finanțat de Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte.

Finanțatori: Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara
Sponsori: ISHO, Thesaurus, Illy
Parteneri media: TVR Timișoara, Radio România Cultural, RFI România, Observator Cultural, Zeppelin, Modernism, Revista Arta, The Institute, Propagarta
Design grafic: Karina Isar

Screenshot 2025-06-30 at 13.06.43

Adela Giurgiu

(b.1990)

Adela Giurgiu (b.1990) returns almost obsessively to several themes that occupy her pictorial workspace and which, viewed together, seem to outline a universe marked by alienation, duality, isolation, and dreaming, all amplified by the tensions of spaces in which they reside. The shadow motif can suggest both the Jungian archetype and a metaphor of time as if inspired by Haruki Murakami’s writings about timeless worlds and subterranean levels, where the shadow clips out on the boundary between reality and fiction. Adela Giurgiu’s recent paintings (the cycles You and Your Shadow, Lost but Found, Apparition, and others) contribute to a dialogue with Ioana Batrânu’s favorite themes, nurturing the same lonely and heavy atmosphere, in which only the imagination can cut small slits of light.

Ioana-BATRANU-pictor-4

Ioana Bătrânu

(N. 1960 - prezent)

Ioana Bătrânu (b. 1960) is known for a valiant, prolific, and significant work, publicly present since the mid-1980s, in a tough period, which left its mark on the artist’s destiny. Ioana Batrânu’s painting absorbs everyday reality, the marginality of existence, and the contradictions of our spaces, marked by imposed and self-imposed social norms. The tension of her paintings is enhanced by the expression of her brushwork and chosen chromatics, and the recurrence of themes (Melancholic Interiors, Virgins, Closed Gardens, Dolls, and others) establishes a personal style of exceptional value and vitality. The spatial typologies the artist chooses to work with are reminiscent of those “species of spaces” that Georges Perec saw as extensions of memory: “space as inventory, space as invention.”