Artiști: Ioana Bătrânu, Ion Bârlădeanu, Ștefan Bertalan, Michele Bressan, Mircea Cantor, Andrei Chintilă, Harun Farocki & Andrei Ujică, Constantin Flondor, Adrian Ghenie, Bogdan Gîrbovan, Ion Grigorescu, Radu Grindei, Ana Lupaș, Alex Mirutziu, Florin Mitroi, Vlad Nancă, Miklos Onucsan, Andrei Pandele, Christian Paraschiv, Șerban Savu, Decebal Scriba Curator: Diana Marincu
12 decembrie 2019 – 7 februarie 2020 Vernisaj: 12 decembrie 2019 Fundația Art Encounters, Bd. Take Ionescu 46C (Casa ISHO, etaj 1), Timișoara
Titlul expoziției este inspirat de un poem-manifest creat de artistul Alex Mirutziu în 2015 și reformulat estetic în 2019 sub forma unei sculpturi monumentale. Because in our dreams we took risks [Pentru că în visele noastre ne asumam riscuri], unul dintre versurile acestui manifest, preia greutatea unei sentințe și o transformă într-un nod de legătură pentru generații diferite.
Acest nod țese temporar laolaltă fire cronologice, narațiuni istorice și repere culturale care alcătuiesc o imagine multifațetată a artei de dinainte și de după 1989, așa cum este ea reprezentată în expoziția de față – un decupaj din colecția Ovidiu Șandor. Luat ca reper al schimbării regimului politic, dar și al ciocnirii dintre iluzii și deziluzii, anul 1989 marchează în expoziție o secțiune documentară în care fotografia și filmul (Andrei Pandele, Radu Grindei, Andrei Ujică & Harun Farocki) își revendică puterea de a absorbi realitatea imediată, iar tensiunea dintre adevărul „pur” și adevărul construit scoate la suprafață întrebări încă valabile.
Citirea contextului artistic din perioada comunistă și al reminiscențelor sale în postcomunism se luptă încă să penetreze șabloanele impuse de etichete precum „artă subversivă”, în timp ce multe nuanțe ale parcursurilor artistice distincte sunt șterse. Depășind perspectivele asociate fie eroismului care caracterizează demersurile artistice experimentale, fie culpabilizării prezente în discursurile și evaluările istoriei recente, o altă secțiune a expoziției aduce împreună o serie de portrete și autoportrete ale artiștilor, microistorii personale care pun pe primul loc autonomia artistică și laboratorul creativ ca spațiu al libertății absolute (Ștefan Bertalan, Constantin Flondor, Adrian Ghenie, Ion Grigorescu, Ana Lupaș, Florin Mitroi, Christian Paraschiv, Decebal Scriba).
Artiștii oscilează între căutările continue ale propriilor repere identitare și radiografierea lucidă a contextului din jur, a realității nealterate și a actorilor săi anonimi și marginali (Ioana Bătrânu, Ion Bârlădeanu, Michele Bressan, Bogdan Gîrbovan, Șerban Savu), atinși inevitabil de evenimentele care au făcut istorie, precum mineriada, de exemplu în afișul expoziției Cartea (Miklos Onucsan). În paralel, construcțiile utopice continuă, de la colonizarea galaxiilor (Vlad Nancă), la imaginarea unei coloane infinite care leagă ADN-ul uman de spațiul cosmic (Mircea Cantor), până la visul nemuririi care ia locul exasperării existențiale. Pentru că în visele noastre ne asumam riscuri, realitatea după trezire devine doar o față a existenței, iar remușcările și fricile se estompează.
Imagine din expoziție, Mircea Cantor, Epic Fountain, 2012, ace de siguranță placate cu aur de 24K. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Mircea Cantor, Epic Fountain, 2012, ace de siguranță placate cu aur de 24K. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Mircea Cantor, Epic Fountain, 2012, ace de siguranță placate cu aur de 24K. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, prim-plan, de la stânga la dreapta: Ioana Bătrânu, Grădina închisă, 1993, ulei pe carton; Florin Mitroi, 7.XI.985, 1985, tuș pe hârtie; 16.VII.82, 1982, tuș pe hârtie; plan îndepărtat: Michele Bressan, Fast Eco Building, 2012, Lambda print. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, de la stânga la dreapta: Ioana Bătrânu, Grădina închisă, 1993, ulei pe carton; Florin Mitroi, 7.XI.985, 1985, tuș pe hârtie; 16.VII.82, 1982, tuș pe hârtie. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Florin Mitroi, 7.XI.985, 1985, tuș pe hârtie; 16.VII.82, 1982, tuș pe hârtie. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Ioana Bătrânu, Grădina închisă, 1993, ulei pe carton. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Ion Bârlădeanu, Serie de colaje 1981–1982. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Ion Bârlădeanu, Serie de colaje 1981–1982. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, de la stânga la dreapta: Andrei Chintilă, Agresiune, 1985, ulei pe pânză; Șerban Savu, Parc, 2012, ulei pe carton; Michele Bressan, Serie de trei fotografii Fără titlu, 2009, Lambda print. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, de la stânga la dreapta: Șerban Savu, Parc, 2012, ulei pe carton; Michele Bressan, Serie de trei fotografii Fără titlu, 2009, Lambda print. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Michele Bressan, Serie de trei fotografii Fără titlu, 2009, Lambda print. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, de la stânga la dreapta: Michele Bressan, Fast Eco Building, 2012, Lambda print; Bogdan Gîrbovan, 10/1, 2008, serie de 10 fotografii, print cu cerneală pigmentată. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, de la stânga la dreapta: Michele Bressan, Fast Eco Building, 2012, Lambda print; Bogdan Gîrbovan, 10/1, 2008, serie de 10 fotografii, print cu cerneală pigmentată. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Bogdan Gîrbovan, 10/1, 2008, serie de 10 fotografii, print cu cerneală pigmentată. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Andrei Chintilă, Agresiune, 1985, ulei pe pânză. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Ion Grigorescu, Boxând, 1977, film de 16mm digitalizat. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, de la stânga la dreapta: Vlad Nancă, Colonizarea spațiului (după Fedorov), 2018, mozaic de murano încastrat în ghips pe suport de MDF; Alex Mirutziu, Because, 2019, obiect din lemn, text decupat; Ion Grigorescu, Căruțașul, 1987, tehnică mixtă pe fotografie pe pânză. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, de la stânga la dreapta: Constantin Flondor, Dezvelirea monumentului, 1973 – 1974, colaj fotografic; Ana Lupaș, Drapel de luptă, 1990, bronz, lanț de metal, suport de metal. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Ana Lupaș, Drapel de luptă, 1990, bronz, lanț de metal, suport de metal. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, de la stânga la dreapta: Ana Lupaș, Drapel de luptă, 1990, bronz, lanț de metal, suport de metal; Adrian Ghenie, Fără titlu (Darwin), 2014, ulei pe pânză. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Adrian Ghenie, Fără titlu (Darwin), 2014, ulei pe pânză. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, de la stânga la dreapta: Constantin Flondor, Dezvelirea monumentului, 1973 – 1974, colaj fotografic; Ana Lupaș, Drapel de luptă, 1990, bronz, lanț de metal, suport de metal. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, de la stânga la dreapta: Ion Grigorescu, Căruțașul, 1987, tehnică mixtă pe fotografie pe pânză; Christian Paraschiv, Historyline, Botniță, 1971 – 1977, serie de 5 lucrări, tehnică mixtă pe fotografie. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Ion Grigorescu, Căruțașul, 1987, tehnică mixtă pe fotografie pe pânză. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Christian Paraschiv, Historyline, Botniță, 1971 – 1977, serie de 5 lucrări, tehnică mixtă pe fotografie. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, prim plan: Vlad Nancă, Colonizarea spațiului (după Fedorov), 2018, mozaic de murano încastrat în ghips pe suport de MDF; plan îndepărtat: Radu Grindei, Serie de fotografii Decembrie ’89, 1989. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, de la stânga la dreapta: Alex Mirutziu, Because, 2019, obiect din lemn, text decupat; Radu Grindei, Serie de fotografii Decembrie ’89, 1989. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, de la stânga la dreapta: Miklos Onucsan, cARTe, 1991, poster cu ștampilă; Andrei Pandele, Serie de fotografii din anii 1975-1992. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Alex Mirutziu, Because, 2019, obiect din lemn, text decupat. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Harun Farocki & Andrei Ujică, Videogramele unei revoluții, 1992, video, înregistrări găsite. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, de la stânga la dreapta: Adrian Ghenie, Studiu de autoportret ca Charles Darwin, 2013, cărbune pe hârtie; Ștefan Bertalan, Emigrare interioară, 1983, tehnică mixtă pe hârtie; Andrei Chintilă, Așteptare, 1988 – 1989, tehnică mixtă pe hârtie; Decebal Scriba, Mască #2, 1976, fotografie alb/negru, print argentic, triptic. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, de la stânga la dreapta: Adrian Ghenie, Studiu de autoportret ca Charles Darwin, 2013, cărbune pe hârtie; Ștefan Bertalan, Emigrare interioară, 1983, tehnică mixtă pe hârtie; Andrei Chintilă, Așteptare, 1988 – 1989, tehnică mixtă pe hârtie; Decebal Scriba, 1976, Mască #2, fotografie alb/negru, print argentic, triptic. Credit foto: infi.ro
Imagine din expoziție, Decebal Scriba, Mască #2, 1976, fotografie alb/negru, print argentic, triptic. Credit foto: infi.ro
Expoziția Pentru că în visele noastre ne asumam riscuri face parte din programul Fundației Art Encounters, CAMP – CONTEMPORARY ART MEETING POINT, o platformă de dialog și implicare a publicului în schimbul de cunoaștere mediat de arta contemporană. Proiect cofinanțat de AFCN – Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.