Program editorial

Anturaju’ și alte întâmplări
Călin Dan

Limba: română
Data publicării: 2016
Editura: Art Encounters Foundation
Format: Paperback | 56 pagini
ISBN: 2000000705026
Dimensiuni: H: 21cm | l: 14.5cm

Călin Dan a fost invitat în 2005 de către Biroul Arhitectului Șef at Olandei să coordoneze un proiect-pilot de educaţie artistică într-un penitenciar de maximă siguranţă din România. Proiectul a fost dezvoltat în perioada 2006-2008, rezultând în spectacolul Carne/Cane. Oraşul e al nostru, performat de un grup de deţinuţi la Teatrul Odeon din Bucureşti. Interviurile realizate în faza preliminară a proiectului au fost prezentate în cadrul expoziției Anturaju’ şi alte întâmplări (Muzeul Naţional de Artă Contemporană — MNAC București, 2010), împreună cu filmul Wings for Dogs (Aripi pentru caini), inspirat de acelaşi context.

Această carte a fost publicată cu prilejul primei ediţii a bienalei Timişoara Art Encounters — TAE (octombrie 2015), însoţind o prezentare mono-ecran a interviurilor din Anturaju’, în cadrul unei expoziţii curatoriate de Nathalie Hoyos şi Rainald Schumacher.


Aparență și esență / Appearance and Essence
Catalogul Bienalei Art Encounters 2015

Limba: română
Data publicării: 2015
Editura: Art Encounters Foundation
Format: Paperback | 170 pagini
ISBN: 9786069395721
Dimensiuni: H: 30cm | l: 20cm

“Ceea ce este real nu este forma exterioară a lucrurilor, ci esența lor. Pornind de la acest adevăr, este imposibil așadar să exprimi esența imitându-i forma exterioară.” Constantin Brâncuși, Catalog Brummer Gallery, New York, 1926

Istoria artelor vizuale se revelează prin lucrările de artă ale trecutului și prin viața artistică prezentă. Operele de artă sunt expresii ale gândurilor și rațiunii, dar și ale relației emoționale cu realitatea și mediul social. Istoria artei transformă acest gen de expresii în limbaj și teorie integrându-le în contextul istoric. De zece ani încoace, istoria artei vestice este într-o continuă rescriere și reformulare. Interpretarea unilaterală a istoriei artei bazată pe logica evoluției vest-europene și nord-americane, este completată și schimbată de numeroase narațiuni despreevoluții paralele bazate pe multitudinea sferelor culturale.

Ca un element important în perspectiva nouă și globală asupra narațiunilor culturale paralele, și partea de est a Europei este re-descoperită și re-evaluată, ca proprie viteză de dezvoltare, relații logice, referințe culturale și diferențe, mai ales de la căderea Cortinei de Fier.

„Prima ediție Art Encounters va focaliza pe artiști, care aparțin într-un fel culturii române și își au unele rădăcini în aceste sfere datorită originii, limbii sau referințelor artistice. Artiști care trăiesc și lucrează în România și în străinătate. Vom aborda un punct de vedere arheologic. Privind din exterior și căutând elementele esențiale, dar și încercând să facem vizibil acest conținut imanent. Curatoriatul înseamnă definirea spațiului gol într-o expoziție, spațiul dintre operele de artă, trecerea de la o lucrare la alta. Aceasta este misiunea noastră, să scriem vidului un conținut, care să poată fi trăit de către vizitator. Aparență și Esență sunt reperele curatoriale pentru acest domeniu de studiu al scenei artistice românești. Dar nu căutăm vreo identitate națională enigmatică, ci suntem în căutarea diferenței culturale, a nuanțelor individuale din discursul global.”

Prima ediție Art Encounters se concentrează astfel pe un anumit capitol din narațiunea multi-stratificată a artei contemporane, narațiunea română. Această ediție va acorda atenție artei românești din anii 1960 până în prezent și va urmări câteva din poveștile ei inerente.

Nathalie Hoyos / Rainald Schumacher


Viața mod de întrebuințare / Life a User’s Manual
Catalogul Bienalei Art Encounters 2017

Limba: română
Data publicării: 2017
Editura: Art Encounters Foundation
Format: Paperback | 264 pagini
ISBN: 9786069395783
Dimensiuni: H: 30cm | l: 20cm

Ediția a doua a bienalei Art Encounters face trecerea de la un eveniment singular la ceea ce înseamnă cu adevărat o bienală de artă: revenirea o dată la doi ani pe scena artei contemporane cu un concept ce angrenează idei și forțe diverse, pentru a releva preocupări și confruntări actuale. Odată cadrul setat, fiecare din edițiile Art Encounters își va propune să construiască în continuare — să dezvolte nucleul de activități ce definesc bienala, căutând în același timp să se actualizeze în permanență, dând naștere unui eveniment mereu proaspăt, ce îndrăznește să abordeze direcții și valențe noi.

Am pornit în 2015 cu „Aparență și esență”, tema primei ediții Art Encounters, ce l-a avut în centrul său pe Constantin Brâncuși și a oferit o viziune de ansamblu asupra evoluției artei contemporane românești. Periplul prin arta contemporană românească a fost presărat în mod cumpătat cu lucrări ale unor figuri artistice internaționale.

În 2017, accentul este îndreptat spre generația tânără de artiști români, ce experimentează cu moduri de exprimare variate, adaptate unor preocupări și interese dintre cele mai diverse. Lucrările lor, îmbibate de problematica prezentului, compun o paletă generoasă de percepții unice ale diferitelor „moduri de întrebuințare” ale vieții umane.

Aceeași varietate, surprinsă de data aceasta prin felurile de organizare, poziționare și
exprimare artistică, rezultă din prezența în bienală a unei selecții de spații independente din țară. Aduse pentru prima data laolaltă, spațiile independente reprezintă probabil cea mai organică dezvoltare a scenei de artă, asocieri de artiști și curatori care creează platforme esențiale de expunere pentru o scenă artistică locală dornică de exprimare. Începând cu a doua ediție a bienalei, orizonturile se lărgesc, lăsând să pătrundă în spațiile expoziționale din Timișoara și Arad un număr tot mai mare de artiști străini, care, prin contribuția lor, oferă o cheie nouă de citire a unui set de lucrări ce se află într-un dialog permanent. Încurajată de perspectiva anului 2021, când Timișoara va fi Capitală Culturală a Europei, a doua ediție a bienalei Art Encounters vizează o poziționare vizibilă la nivel regional și internațional, punând un accent crescut pe arta regională, în special pe cea născută din țările ex-iugoslave. Asocierile de lucrări urmăresc firul istoriei, de la efervescențele artistice avangardiste ale finalului tumultos de ani ’60, până la rănile prezente ale unei societăți încă puternic marcate de traume recente.

Scopul bienalei nu este însă îndreptat spre trecut, ci privește spre viitor, dând un sens
mai larg vieții ca mod de întrebuințare. Bienala își propune prin activitățile sale să contribuie la dezvoltarea culturală a cetățenilor orașului, oferind un program de mediere și educație menit să apropie publicul larg de arta contemporană. Programul de educație pentru copii, derulat cu un deosebit succes și o mare satisfacție în 2015, este reluat la a doua ediție Art Encounters, când este întregit cu un program destinat familiilor, un program de inițiere pentru publicul adult și un program de specializare pentru jurnaliștii de cultură.

Mesajul pe care ne dorim să îl transmitem este că arta contemporană nu trebuie tratată ca un domeniu ermetic, ci, abordată cu curaj și curiozitate, ea se lasă descoperită, oferind fie un răspuns, fie o întrebare, fie doar un punct de vedere diferit. Fiecare dintre noi va întâlni cel puțin un element cu care să rezoneze, indiferent de cunoștințe sau preocupări.


Photography in the Circulatory System: I started with painting and I have never moved away from it
Ion Grigorescu

Limba: Engleză
Data publicării: 2015
Editura: Art Encounters Foundation
Format: Hardcover | 80 pagini
ISBN: 9786069395707
Dimensiuni: H: 15cm | l: 42.5cm

Photography in the Circulatory System este o carte a artistului Ion Grigorescu, bazată pe o expoziție cu același titlu, curatoriată de artist și organizată de Galeria Andreiana Mihail la City Business Centre, Timișoara în noiembrie 2013 ianuarie 2014. În album, cititorul va găsi o tematică consistentă și o selecție istorică a lucrărilor fotografice care acoperă anii 70.

„(…) The circulatory system processes 20 liters of blood per day through capillary filtration, which removes plasma while leaving the blood cells. Approximately 17 litres of the filtered plasma are reabsorbed directly into the blood vessels, while the remaining 3 litres remain in the interstitial fluid. The primary function of the lymphatic system is to provide a route by which these excess 3 litres per day can be returned to the blood. The same thing takes place in developing trays — the liquid that produces images gradually decreases, the contrast blurs, and the exposure time increases. The photographer is processing photography.” (2013)

Conceptul cărții, selecția de fotografii, text și structură de Ion Grigorescu
Organizarea expoziției și publicarea cărții cu sprijinul lui Ovidiu Șandor.
Publicată de Art Encounters Foundation.

Ediție cu 200 de copii.