Ce te-a determinat să alegi tema Metode de cercetare în practica artistică pentru programul de mentorat online CAMPart? În ce măsură consideri că e relevantă pentru noua generație de artiști?
Tema cursului abordează un aspect care lipsește din contextul educațional artistic din România și a venit ca reacție la experiența mea ca student la Universitatea de Artă din Cluj. De multe ori diferențierea între locurile la taxă și cele la buget este greșit înțeleasă ca motiv pentru a încuraja un fel de concurență, ceea ce duce la crearea unui cadru în care dialogul și colaborarea între studenți sunt descurajate. În acest climat obsedat de evaluări, preocupat mai degrabă de realizări tehnice, practica artistică a studenților progresează din păcate greu pe latura conceptuală. Prima interacțiune serioasă pe care o au tinerii artiști în universitate cu cercetarea și articularea unei idei este chiar la finalul studiilor, odată cu susținerea lucrării de diplomă. Consider că este foarte important pentru orice artist să fie atent la ideile și la contextele cu care lucrează, fie că vorbim de artă contemporană sau de orice alt domeniu din cultură.
Există vreo relație între practica de atelier și practica pedagogică?
Programul de mentorat CAMPart a fost primul meu proiect pedagogic și nu aș putea să spun că am dezvoltat încă o practică pedagogică. Mai am multe de învățat când vine vorba de metode pedagogice, dar cred că este un mediu foarte bun pentru a crește impactul proiectelor, atât artistice, cât și curatoriale, pe care le dezvolt. Mai mult decât doar o strategie de extindere și dezvoltare a publicului, un proiect de acest tip are potențialul să producă schimbări reale în rândul participanților și acest aspect mă motivează foarte tare să găsesc noi căi prin care să adaptez poveștile cu care lucrez în practica mea artistică.
Te-a inspirat în vreun fel contactul cu artiștii mai tineri? Ce mesaj ai transmite artiștilor la început de drum, în căutarea unei direcții?
Sunt și eu artist tânăr și consider că fac parte din aceeași generație de artiști tineri ca participanții CAMPart. Am început să dezvolt proiecte curatoriale ca student, ca parte dintr-o mișcare studențească care urmărea să reprezinte generațiile mai tinere. Schimbul de experiență, perspectivele diferite și conversațiile cu colegii mai tineri sunt instrumente necesare și în proiectul Aici Acolo Pop Up Gallery, unde lucrăm mai degrabă non-ierarhic. Aș încuraja studenții să fie obiectivi cu privire la noțiunile pe care arta contemporană le preia din piața de artă și să privească cu un ochi critic, atât sistemele și instituțiile, cât și ideile tradiționale despre ce înseamnă practica artistică. Încurajez artiștii să revină asupra lucrărilor lor vechi, să reia idei, să schimbe direcții, să colaboreze și să privească cu scepticism imaginea romantizată a artistului solitar și neînțeles.
Cum privești ideea reinventării practicii artistice, a sistemelor de producție și de expunere în contextul actual al schimbărilor care vor afecta câmpul artistic? Ce crezi că se va modifica pe termen lung?
Sunt sceptic în legătură cu ideea că vom asista la schimbări majore și fundamentale. Va urma probabil o redistribuire a bugetelor, cu schimbări și prăbușiri la nivelul scenelor locale de artă ca urmare a precarizării unor domenii, dar câmpul artistic, la nivel general, nu cred că va fi fundamental schimbat. În schimb, sunt încrezător că practicile artistice vor fi într-o permanentă reinventare și adaptare la context, chiar și în cele mai dificile situații. Sistemele de producție și expunere sunt însă înrădăcinate în cultura și în structura politică a societății în care trăim. Cu toate că noile restricții produc deja efecte economice extraordinare și contribuie la accentuarea inegalității, ierarhiile și sistemele care operează în societate rămân încă intacte, din păcate, cu toate eforturile de a produce schimbări și de a respinge un capitalism care s-a dovedit a fi nefuncțional. Până nu inițiem mișcări importante de regândire politică la o scară mai mare, nu cred că vom observa modificări substanțiale nici în câmpul artistic.