Artiști: Silvia Amancei & Bogdan Armanu, Apparatus 22, Alex Bodea, Brassai, Geta Brătescu, Mircea Cantor, Simion Cernica, Teodor Graur, Dan Mihălțianu, Alex Mirutziu, Nita Mocanu, Ciprian Mureșan, Ioana Nemeș, Andrei Pandele, Dan Perjovschi, Lea Rasovszky, Daniel Spoerri, Andra Ursuța, Gabriela Vanga. Curator: Diana Marincu
29 septembrie – 23 noiembrie 2018 Vernisaj: 29 septembrie 2018 Fundația Art Encounters, Bd. Take Ionescu 46C (Casa ISHO, etaj 1), Timișoara
Lumea nu a încetat să se fie construită și reconstruită de-a lungul istoriei, iar încercarea de a produce un viitor mai bun, mai corect sau doar mai suportabil revine mereu ca o aspirație a procesului de poziționare în timp și spațiu. Ce se întâmplă după ce se dezintegrează ceva, cum se reconstruiește un sistem și care e urmarea redefinirii colective și individuale?
Citirea titlului, extras din poemul scris de W.G. Auden în 1962, Prologue: The Birth of Architecture, poate fi completată de un decupaj mai larg al versurilor lui Auden: It’s our turn now / to puzzle the unborn. No world / wears as well as it should but, mortal or not, / a world has still to be built. Ceea ce nu este încă vizibil, cunoscut, la limita dintre ce a fost și ce urmează, poate fi intuit ca o formă intensificată a prezentului, o sarcină a timpului actual și o responsabilitate a cunoașterii.
Expoziția de față pornește de la întrebările și propunerile formulate de artiștii invitați în relație cu un climat social-politic instabil, antagonic și tot mai blocat în propriul sistem ciclic al revoltei și supunerii. Insulele cunoașterii pe care arta le formulează se grupează aici în teritorii solide, definite de experiența directă a unui context cu care artiștii se confruntă. Aceștia reacționează la impulsurile sociale, revoltele colective și nemulțumirile personale distilând limbajul revoltei într-un vocabular poetic abraziv în măsură să definească spiritul timpului. Fie că vorbim de ironie, reenactment, acțiuni colective sau gesturi individuale, strategiile la care recurg artiștii decantează moduri diferite de a citi și dezbate realitatea, în momentul năruirii și reconstrucției ei.
Imagine din expoziție, de la stânga la dreapta: Alex Mirutziu, Do you still love me?, 2017, instalație: ciment, lemn, material textil; Mircea Cantor, Sic transit gloria mundi, 2012, diptic, print argentic. Credit foto: Andra M. Ușvat
Imagine din expoziție, Alex Mirutziu, Second Thoughts Are Young Ruins, 2014, instalație: lemn, plexiglas, vopsea spray. Credit foto: Andra M. Ușvat
Andra Ursuța, Ski Resort, 2017, material textil vopsit manual și ars. Credit foto: Andra M. Ușvat
Imagine din expoziție, Nita Mocanu, Default Mindscape, 2018, serie de fotografii. Credit foto: Andra M. Ușvat
Imagine din expoziție, Silvia Amancei & Bogdan Armanu, Vorbind despre viitor, 2017, video 16’53”. Credit foto: Andra M. Ușvat
Silvia Amancei & Bogdan Armanu, Vorbind despre viitor (stop cadru), 2017, video 16’53”. Credit foto: Dana Dohotaru
Mircea Cantor, Adjective to your presence (stop cadru), 2018, video 38’. Credit foto: Dana Dohotaru
Imagine din expoziție, Mircea Cantor, Adjective to your presence, 2018, video 38’. Credit foto: Dana Dohotaru
Imagine din expoziție, Dan Perjovschi, Caiete de desen pentru Tate, 2006, cerneală pe hârtie, Caiet 1: 212 desene, 224 pag.; Caiet 2: 91 desene, 94 pag. Credit foto: Andra M. Ușvat
Imagine din expoziție, Ioana Nemeș, Untitled (Vineri 11.01.2008), 2008, rășină epoxidică, vopsea, lac; Untitled (Luni 19.06.2006), 2008, rășină epoxidică, vopsea, lac. Credit foto: Andra M. Ușvat
Imagine din expoziție, discursul de deschidere. Credit foto: Andra M. Ușvat
Imagine din expoziție, Alex Mirutziu, Second Thoughts Are Young Ruins, 2014, instalație: lemn, plexiglas, vopsea spray. Credit foto: Andra M. Ușvat
Imagine din expoziție, prim plan: Alex Bodea, Banchetul (goana după ciolan), 2011, machetă pentru o lucrare în spațiul public din Timișoara, tuș pe forex. Credit foto: Andra M. Ușvat
Imagine din expoziție, Alex Bodea, Banchetul (goana după ciolan), detaliu, 2011, machetă pentru o lucrare în spațiul public din Timișoara, tuș pe forex. Credit foto: Andra M. Ușvat
Lea Rasovszky, Disney Hawt Objectified, 2017, instalație: porțelan, baloane, confetti. Credit foto: Andra M. Ușvat
Imagine din expoziție, Andrei Pandele, de la stânga la dreapta: Balta 2, 1984; Îndepărtarea lui Lenin, 1990; Băltoaca 1, 1992, fotografii. Credit foto: Andra M. Ușvat
Apparatus 22, Buy Me Mystery, 2014 – 2015, instalație: neon, cap de pat, blană. Credit foto: Andra M. Ușvat
Imagine din expoziție, de la stânga la dreapta: Apparatus 22, Buy Me Mystery, 2014 – 2015, instalație: neon, cap de pat, blană; Daniel Spoerri, Émincé d’euro, tuș și colaj din bancnote euro mărunţite; Geta Brătescu, Pasărea Bird, 1989-1990, litografie; Andrei Pandele, 1984 – 1992, serie de trei fotografii. Credit foto: Andra M. Ușvat
Dan Mihălțianu, La révolution dans le boudoir (stop cadru), 1999, DV-PAL, stereo, video 22’. Credit foto: Dana Dohotaru
Dan Mihălțianu, La révolution dans le boudoir (stop cadru), 1999, DV-PAL, stereo, video 22’. Credit foto: Dana Dohotaru
Imagine din expoziție, Ciprian Mureșan, Untitled, 2005, instalație, obiect și fotografie. Credit foto: Andra M. Ușvat
Imagine din expoziție. Credit foto: Andra M. Ușvat
Gabriela Vanga, Despre încrederea oarbă (stop cadru), 2007, video, 9’9”. Credit foto: Dana Dohotaru
Gabriela Vanga, Despre încrederea oarbă (stop cadru), 2007, video, 9’9”. Credit foto: Dana Dohotaru
Expoziția O lume încă așteaptă să fie construită a fost realizată în parteneriat cu BETA (Bienala Timișoreană de Arhitectură) și Asociația Culturală Contrasens. Design grafic: Synopsis Media Text perete: Techside