ROactiv

ROactiv, un proiect online dedicat promovării artiștilor români în context național și internațional, va fi lansat de Fundația Art Encounters pe 15 ianuarie 2022, cu ocazia Zilei Culturii Naționale.

Proiectul se va desfășura până pe 31 ianuarie și va fi alcătuit dintr-o serie de interviuri video dedicate câte unui artist român, precum și câte unei personalități internaționale care cunoaște în profunzime contextul cultural românesc.

Acționând precum o „cură” de artă desfășurată pe parcursul proiectului, în care fiecare „doză” de artă ne aduce mai aproape de o înțelegere nuanțată a culturii române contemporane și a istoriei noastre, episoadele vor constitui ulterior o arhivă ce va reflecta diversitatea și complexitatea producției artistice românești.

Printre participanți se vor număra personalități precum Ciprian Mureșan, artist expus la Centrul Pompidou din Paris, la Bienala de artă de la Veneția și la Muzeul Tate Modern din Londra, Justin O’Shaughnessy, artist și lucrător cultural din Anglia, colaborator al unor instituții prestigioase (Tate Modern, Serpentine Gallery, Frieze Art Fair), Diana Marincu, curator, critic de artă și director artistic al Fundației Art Encounters, artiștii Csilla Bartus, Ole Blank, Floriama Cândea, Eduard Constantin, Norbert Filep, Lucia Ghegu, Alexandra Mereuți, Lucía Simón Medina.

Proiect cultural realizat cu sprijinul Ministerului Culturii.

Parteneri: Federația Fabrica de Pensule, Facultatea de Arte și Design Timișoara, Fundația Interart Triade

Design grafic: Bogdan Matei

Interviu cu Lucia Ghegu

„Mie cel puțin îmi dă încredere că, indiferent ce s-ar întâmpla, […] arta continuă să existe, e un fel de speranță în omenire, în ceva ce e dincolo de noi.”

Interviu cu Edi Constantin

„Arta nu știu dacă poate schimba mentalități, dar cred că poate ridica semne de întrebare și îi poate face pe oameni să fie mai atenți și mai deschiși la lumea din jurul lor.”

Interviu cu Lucía Simón Medina

„Cred că cea mai importantă posibilitate oferită de artă este faptul că aceasta comentează asupra prezentului, privind către trecut și către viitor.”

Interviu cu Floriama Cândea

„Nu cred că aș schimba nimic, cred că totul e parte dintr-un proces de formare continuă, cred că ar presupune să am regrete să vreau să schimb ceva.”

Interviu cu Justin O’Shaughnessy

„În rolul de producător, încerc să fiu cât mai obiectiv cu putință, gusturile mele personale nu sunt importante. Încerc mai degrabă să văd cum lucrarea se încadrează în spațiul în care este expusă și în proiectul din care face parte. Așadar panotarea în sine este foarte plăcută, lucrul alături de curatori pentru a plasa operele de artă în relație una cu cealaltă, a începe să văd legăturile care există între ele și a înțelege cum misiunea curatorială este ilustrată prin modul în care lucrările sunt expuse.”

Interviu cu Norbert Filep

„Dimensiunea directă a creionului cu hârtia, instantaneul de a trage o linie, de a desena o formă, sau […] contactul fizic, de a zgâria și a lăsa urma pe hârtia respectivă sau pe suportul respectiv, mi se par destul de atractive si de incitante.”

Interviu cu Csilla Bartus

„Arta oferă perspective, diversitate, pot să ajung la profunzimea lucrurilor.”

Interviu cu Alexandra Mereuți

„Aș vrea cumva să reușesc să fiu activă cultural, adică să lucrez la proiecte culturale și să reușesc să îmi manifest opiniile în spațiul public prin activitatea culturală, fără să fiu obligată să gândesc în sensul de carieră […] Pentru mine e destul de important să păstrez un fel de responsabilitate față de spațiul public.”

Interviu cu Diana Marincu

„Cred că unul dintre lucrurile cele mai valoroase pe care le-am învățat de-a lungul experiențelor diverse pe care le-am avut este legat de felul în care ajungi să realizezi un proiect, dincolo de o ambiție personală. […] E ceva ce ține de proces, și cred că asta e lecția cea mai valoroasă, cum să faci să fii parte a unui proces de creație, de muncă plăcut.” 

Interviu cu Ole Blank

„Istoria artei este foarte importantă pentru mine și de multe ori mă surprind cu o carte în față sau un document, un text, sau chiar în fața ecranului privind o lucrare care a fost făcută poate cu 50 sau 80 de ani înainte ca eu să mă nasc, și cu toate acestea mă emoționează, are această capacitate de a impresiona, reprezintă un document foarte interesant din punct de vedere al perioadei în care a fost creat, sau mă mișcă faptul că cineva s-a gândit la un anumit subiect acum 80 de ani. Când mă gândesc la lucrările mele, îmi doresc ca acestea să transmită anumite lucruri în viitor, ca acestea să impresioneze pe cineva peste 50 sau 60 de ani.”

Interviu cu Ciprian Mureșan

„Ar trebui ca artistul să își găsească singur rolul, pentru că, dacă e predefinit cumva de altcineva sau de putere, sau de piața de artă, sau de regimul politic, artistul poate să își vadă pusă în pericol libertatea. Deci cred că artistul ar trebui să își găsească, sau poate ăsta e unul dintre scopuri, să-ți găsești rolul în societate, nu să faci neapărat artă.”

Între 15 și 31 ianuarie, proiectul ROactiv a adus publicul mai aproape de arta contemporană românească, dezvăluind, totodată, elemente din culisele unor proiecte de anvergură, precum și detalii inedite legate de realizarea unor expoziții complexe: